KDE – rwanie ekranu cz.2 – rozwiązanie (oby)

KDE – rwanie ekranu cz.2 – rozwiązanie (oby)

Tytuł tej notki brzmi prawie jak tytuł horroru… i to niekończącego się.

Tydzień wcześniej pisałem o pewnym triku, który pozwala sobie poradzić z rwaniem ekranu (problemy z synchronizacją pionową) w aplikacjach pełnoekranowych. Jest to jak najbardziej w porządku rozwiązanie, ale już niekoniecznie dla zwykłych aplikacji jak chociażby przeglądarka internetowa, w której przewijanie strony wygląda jakby się coś rwało lub przerywało ekran.

Problem jak wydaje się dotyczy głównie Nvidii i sterowników własnościowych pod KDE.

Więcej na temat:
https://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=329821
https://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=322060

Temat jest dosyć skomplikowany i nie do końca wiem czy go rozumiem niemniej remedium, której przynajmniej u mnie zadziałało to włączenie potrójnego buforowania w kartcie Nvidii.

Skąd wiedziałem, że trzeba włączyć? Poza lekturą linków powyżej i objawami „tearing” przełączyłem kompozytora w terminalu:

kwin --replace &

Co po chwili spowodowało wyświetlenie komunikatu:

It seems you are using the nvidia driver without triple buffering You must export __GL_YIELD=”USLEEP” to prevent large CPU overhead on synced swaps Preferably, enable the TripleBuffer Option in the xorg.conf Device For this reason, the tearing prevention has been disabled. See https://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=322060

Nie pozostało nic innego jak włączyć buforowanie:

cat <<__CONF__ | sudo tee /usr/share/X11/xorg.conf.d/60-triple-buffering.conf
Section „Device”
    Identifier „NVIDIA card”
    Driver „nvidia”
    Option „TripleBuffer” „True”
EndSection
__CONF__

Po restarcie wszystko zadziałało, brak efektu rwania, firefox działa wreszcie normalnie, przenoszenie okienek również. Oby nie było cz.3 🙂

3 komentarze

    • addos, 8 marca 2014, 18:47

    Odpowiedz

    Cześć

    Wiele nerwów straciłem na tym temacie i dzisiaj przez przypadek trafiłem na jedną opcję, która po aktywacji i restarcie komputera, wydaje się usunęła ten problem.

    Ustawienia systemowe – Efekty pulpitu – Zaawansowane – Zapobieganie smużeniu (synchronizacja pionowa) – Przemalowanie pełnej sceny

    Nie testowałem innych opcji, bo na razie testuję tę i wszystko wydaje się być OK. To tak dla informacji 🙂

    • addos, 8 marca 2014, 18:55

    Odpowiedz

    Dopiszę jeszcze na czym testuję: Arch x64 (świeżo postawiony)

    $ uname -a
    Linux arch 3.13.5-1-ARCH #1 SMP PREEMPT Sun Feb 23 00:25:24 CET 2014 x86_64 GNU/Linux

    $ kde4-config -v
    Qt: 4.8.5
    KDE: 4.12.3
    kde4-config: 1.0

    $ pacman -Qs nvidia
    local/lib32-nvidia-libgl 334.21-1
    NVIDIA drivers libraries symlinks (32-bit)
    local/lib32-nvidia-utils 334.21-1
    NVIDIA drivers utilities (32-bit)
    local/libcl 1.1-3
    OpenCL library and ICD loader from NVIDIA
    local/libvdpau 0.7-1
    Nvidia VDPAU library
    local/nvidia 334.21-2
    NVIDIA drivers for linux
    local/nvidia-libgl 334.21-1
    NVIDIA drivers libraries symlinks
    local/nvidia-utils 334.21-1
    NVIDIA drivers utilities
    local/opencl-nvidia 334.21-1
    OpenCL implemention for NVIDIA

    $ pacman -Qs smplayer|vlc
    local/phonon-vlc 0.7.1-2
    Phonon VLC backend
    local/smplayer 0.8.6-1
    A complete front-end for MPlayer
    local/vlc 2.1.4-1
    A multi-platform MPEG, VCD/DVD, and DivX player

    • addos, 10 marca 2014, 10:02

    Odpowiedz

    Napisałem komentarz ale się nie pojawił. Piszę jeszcze raz… mam nadzieję, że się nie zdublują.

    A jednak mój sposób nie jest OK. Mniej to widać i dlatego od razu nie zauważyłem. To co podałeś na razie działa OK 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.